Noget om ”Den eneste ene

– The Musical”


Martin S. Berthelsen har skrevet en anmeldelse om forestillingen som vi gerne vil dele med jer i fuld format. Vi er så glade for alle de pæne ord!

Musicalibers opsætning af ”Den eneste Ene – The Musical”, blev imødeset med stor spænding.
Der plejer jo at være kvalitets garanti for Musicalibers opsætninger. Kan de levere igen ?
Og hvis jeg nu skal bruge/omskrive et at citaterne fra forestillingen, er det en af Knuds replikker: ”Hvis du var en ludobrik – så er du kommet sikkert i hus”. Man kan også sige: ”Godt gået Sonny Boy” – undskyld – Ronny Boy.

Instruktør og koreograf Ronny Sterlø har igen igen, formået, at få denne fantastiske flok af dygtige, passionerede og engagerede skuespillere til at yde på topniveau – helt op over overskabene.

Lys, scenografi og kostumer, er igen afstemt super godt, og så det, der måske glæder mig allermest – lyden.
Det har ofte været udfordringen, at det var svært, at høre sangene i forhold til musikken, men det har I løst til topkarakter denne gang. Som at slå en sekser i Ludo. Både den gode musik og flotte sang kunne høres – og på samme tid.
Hele ensemblet er ikke bare fyld, men giver tyngde, i det som de navngivne rolle laver, og jeg fornemmede engagement og nærvær fra disse.

Så er der de navngivne roller.
Der er rappe replikker, der er godt timet, god brug af stemmeføring, og et fantastisk kropssprog, så karaktererne er troværdige.
Natascha, som Mgala, formår dels med hendes afrikanske hilsen for ”Hej, hej”, dels med sin ageren, uimponerethed og tilstedeværelse på scenen, at gøre denne, replikmæssigt, lille rolle, til en der fylder, og det på den gode måde.
Elskerindens dans/ballet er så flot og stemningsfyldt, og passet rigtig godt ind.
Mulle/Merethe er bare så meget for meget og kikset på den dejligste charmerende måde, og man føler med hende, da hendes store kærlighed gennem 7 år – 7 år Niels – ikke gengælder hendes kærlighed.
Knud er herlig ukompliceret og en arketype på en håndværker, og har en brug af sproget, som man bliver glad i låget af.
Lizzie er, med Knuds ord ”pisse irriterende”, men også her på den rigtige måde, og det skal hun også være, som modsætning til Niller.
Niller – hvis han var noget fra et køkken, må det være en skuffe eller en låge med ”softluk” der stille kan glide i uden at larme. Niller bliver fremstillet, så mildt og hjertevarm, at man virkelig føler med ham, da livet går ham i mod, og glædes med ham når det går ham godt.
Stella er en stjerne, både hvad navneleg og påklædning angår, men så sandelig også skuespilmæssigt - og så har hun en del ”livserfaring”.
Sonny (Boy) levere en rolle, der er så – irriterende – og meget i top, at det var heldigt for ham, at jeg ikke sad på forreste række, for så kunne det godt have været mig, der gav ham næseblod. Det indbyder hans fantastiske spil til.
At Sus har rod i hovedet, er man ikke i tvivl om, og så alligevel. Hun spilles så utroligt nærværende og med et hav af facetter, og viser, at hun godt kan få rodet på plads og være selvstændig.

Hvis musicalen var et køkken, vil det være det flotteste, dyreste og mest strålende, der kan købes for penge, så hvis DU, der læse dette, ikke ser denne forestilling, så er det ”Bare ærgerligt og synd for dig” Du vil blive så godt underholdt.
Forestillingen skal have 6 store flotte køkkenlåger af seks mulige.
 
Martin S. Berthelsen
Mød castet til Den Eneste Ene
 
Vi har et fantastisk cast til årets forestilling Den Eneste Ene! Castet består af 17 voksne samt to piger på 6 og 10 år.
 
Se med i galleriet herunder for at sætte ansigt på dem alle sammen!
 
Castliste:
Sus: Louise Rømhild
Niels: Torben Ravnkilde Skov
Lizzie: Betinna Bjeldbak
Stella: Mette Omann Hansen
Knud: Søren Gravesen
Mulle: Rose Marie Hannibal
Sonny: Christian Bager Jakobsen
Mgala: Nancy & Natascha
Ensemble Herrer: Rasmus Press Nielsen, Martin Toftegaard Knudsen, Lars Knudsen, Jakob Møller Hansen, Thomas Voigt Vejling
Ensemble Kvinder: Mette Nørgaard, Janne Munk, Sussi Moshage Sommerlund, Mai Mathiesen, Sigrid Norheim Ørntoft
Den Eneste Ene – The Musical er bygget over Susanne Biers spillefilm ”Den eneste ene” fra 1999. Kim Fupz Aakeson, har bearbejdet filmmanuskriptet til scenen og musikken er komponeret af Thomas Helmig og Jesper Winge Leisner. Der er både tale om klassikere, som vi kender fra filmen, og nykomponerede numre, som er med til at sætte den helt rette stemning. Musicalen havde premiere i Forum i København 2005 og solgte mere end 125.000 billetter i premiereåret.
 
Selve stykkets handling er vel nok en af Danmarks mest kendte. Filmen ”Den eneste ene” er set af mere end 800.000 biografgængere, og karaktererne Sus, Niller, Knud, Stella, Lizzie, Merethe og ikke mindst Mgala kender næsten alle. Men for de af jer, som endnu ikke har set film eller musical, er her et lille resume af handlingen.
 
Sus hader tanken om at blive tyk og grim hvis hun bliver gravid med sin italienske mand Sonny. Sus arbejder på en skønhedsklinik sammen med sin bedste veninde Stella, som modsat Sus, har ret svært ved at holde på sine erobringer. Efter pres fra Sonny bliver Sus gravid, og så skulle alt jo være fryd og gammen. Men ind på skønhedsklinikken valser en ung dame, som har noget af en historie at fortælle: Hun er nemlig Sonnys elskerinde. Og hvad gør man så?
 
Køkkenmontøren Niller og hans kone Lizzie har ønsket sig et barn i mange år, men pga. Nille meget dårlige sædkvalitet, så må de søge om adoption. Nille er en sød, omsorgsfuld og pligtopfyldende mand, som ser livets hændelser som sammenlignelige med det at sætte et nyt køkken op. Niller har altid en køkkenmetafor, for det som hverdagen byder en. Knud, som er Nilles gode ven og kollega ser noget mere nøgternt på tingene, og er meget rap i replikken, men sammen får de både sat køkkener op og vendt verdenssituationen.
 
Lizzie og Niller bliver godkendt til adoption og nu venter de på at lille Mgala hjem fra Burkina Faso. Da dagen endelig kommer rammer ulykken også, for Lizzie bliver kørt over af en bil og omkommer sammen aften, som de har bragt Mgala hjem. Og hvad gør man så?
 
Sus og Nillers veje krydses, og selv om det måske er en kliche, så opstår der sød musik. Men tingene er ikke så lige til når man er gravid, har adopteret en pige fra Burkina Faso, skal sætte køkken op og udtrykke sine følelser med andet end køkkenmetaforer. Hvordan det hele ender ved en del måske allerede, men det skal ikke stoppe jer for at gå en tur i teatret, og til jer som ikke kender slutningen, så er her chancen for en omgang underholdning i top klasse. Kik forbi Det Hem’lige Teater fra den 11. – 25. februar 2017, og følg med i forberedelserne på vores hjemmeside www.musicaliber.dk, på Facebook og på Instagram.
Musicaliber Aalborg | CVR: 20401338 | Rendsburggade 20, 2. 1, 9000 Aalborg - Danmark | formandmusicaliber@gmail.com